Telefoon 035 601 35 47  /  Spoed 06 190 077 09
Wat biedt verloskundigenpraktijk Vitae en waar onderscheiden wij ons in?

Pijnstilling

Bevallen doet pijn. Weinig vrouwen zullen opkijken van deze uitspraak. Zij weten dat pijn bij een bevalling hoort en een normaal verschijnsel is.

Bijna alle vrouwen ervaren de ontsluitingsweeën, samentrekkingen van de baarmoeder die ervoor zorgen dat de baarmoedermond zich opent, als pijnlijk.
Datzelfde geldt voor de uitdrijvingsweeën, die samen met het persen ervoor zorgen dat het kind geboren wordt.

De duur en de ernst van de pijn tijdens een bevalling wisselen. Meestal neemt de pijn toe naarmate de ontsluiting vordert.
De pijn is voornamelijk onder in de buik aanwezig en wordt soms als rugpijn gevoeld. Ook de pijn tijdens het persen verschilt: soms is het een opluchting om mee te mogen persen, soms doet persen juist het meeste pijn.

Ademhalings- en ontspanningsoefeningen kunnen helpen de weeën op te vangen. Dit kun je al tijdens de zwangerschap in verschillende cursussen leren. Door geconcentreerd weeën 'weg te zuchten', komt u in een ritme waarbij het lichaam zelf stoffen aanmaakt die een pijnstillend effect hebben: endorfinen. Deze endorfinen zorgen ervoor dat de pijn te verdragen is.

Toch komt het regelmatig voor dat vrouwen de pijn onverdraaglijk vinden. Uitputting, angst of spanning kunnen een rol spelen.
Een warme douche of een warm bad, massage of een andere houding kan dan vaak ook helpen, maar toch kan de pijn soms onverdraaglijk zijn. Om de vicieuze cirkel van pijn en niet kunnen ontspannen te doorbreken, kan de pijn met medicijnen worden onderdrukt.

Waarom geen pijnstilling bij iedere bevalling?

Waarom krijgt niet elke barende vrouw pijnstilling aangeboden? Voor een groot deel komt dit doordat het in Nederland mogelijk is om thuis te bevallen. Voor pijnbestrijding met medicijnen is het noodzakelijk om in het ziekenhuis te bevallen.
Bij een thuisbevalling zou je in theorie wel pijnstillers kunnen krijgen, maar deze medicijnen kunnen soms ook ongewenste effecten hebben. Bij een thuisbevalling kunnen deze niet goed worden ontdekt of opgevangen.
Bovendien is het niet voor iedere vrouw noodzakelijk om pijnstilling te gebruiken tijdens de bevalling. Omdat pijnstilling ook nadelen heeft, moeten deze medicijnen niet onnodig worden gegeven.

Tijdens het spreekuur krijg je informatie over pijnstilling mee en bespreken we deze informatie met je. Mocht je vragen hebben of vantevoren bepaalde wensen, laat dit ons dan weten.

Voor- en nadelen

Via onderstaande link kan je meer informatie vinden over pijn en de voor- en nadelen van verschillende pijnstilling.
Hoe ga je om met pijn?

In welk ziekenhuis geven ze welke pijnstilling?

Meander Medisch Centrum:

Tergooi Ziekenhuis

WKZ:
- Lachgas
Twitter & Nieuws                            @zwangerinsoest

Alice is in verwachting!

Assistente

Ruimere bereikbaarheid door komst assistente lees meer