Telefoon 035 601 35 47  /  Spoed 06 190 077 09
Wat biedt verloskundigenpraktijk Vitae en waar onderscheiden wij ons in?

Hielprik en gehoortest

Hielprik

De hielprik vindt plaats binnen 8 dagen na de geboorte. De informatie over dit onderzoek krijg je van ons, in de laatste maand van je zwangerschap, middels een folder. Bij dit onderzoek wordt er vanuit de hiel wat bloed afgenomen. In een laboratorium wordt dit bloed onderzocht op 18 zeldzame, maar ernstige aandoeningen. Verder kan er ook onderzoek gedaan worden naar dragerschap op sikkelcelziekte en taaislijmziekte. Het onderzoek is belangrijk om op vroege leeftijd deze aandoeningen te kunnen opsporen.
De wijkverpleegkundige van het consultatiebureau voert de hielprik uit. Zij komt automatisch, nadat aangifte gedaan is bij de burgerlijke stand.

Gehoortest

Tegelijk met de hielprik wordt ook de gehoortest afgenomen. Het onderzoek wordt het liefst verricht als de baby slaapt. De baby krijgt in het oor een klein dopje waaruit een hoge piep komt, de weerkaatsing van het trommelvlies wordt hierbij gemeten. De uitslag krijg je direct. Soms is er teveel omgevingsgeluid en dan moet het onderzoek nogmaals worden uitgevoerd.
Mocht de hielprik in het ziekenhuis zijn plaatsgevonden, doordat de baby opgenomen was, dan komt de wijkverpleegkundige alleen nog langs voor de gehoortest.

Twitter & Nieuws                            @zwangerinsoest

Alice is in verwachting!

Assistente

Ruimere bereikbaarheid door komst assistente lees meer